پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی



افتخار به گذشته - امید به آینده در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده ای

تاریخ انتشار: 1397/08/07

راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سربیشه در قبل و پس از پیروزی  انقلاب اسلامی ایران


قبل از انقلاب
قبل انقلاب اسلامی از شهر گناباد تا زاهدان مجموعا 100کیلومتر آسفالته اصلی موجود بوده است که حوزه شهرستان سربیشه از 20کیلومتر راه آسفالت اصلی برخوردار بوده است . لازم به ذکر است که تمامی راه های بین روستایی و راه های اتصال روستاها به مرکز بخش و مرکز شهرستان به صورت خاکی و مال رو بوده است و من حیث المجموع راهها کیفیت مطلوبی نداشته اند.
بعد از انقلاب
اما به برکت  پیروزی ارزشمند انقلاب اسلامی، دگرگونی به معنای واقعی در حوزه راههای  شهرستان سربیشه رخ داد . علیرغم فشارهای اقتصادی دشمنان انقلاب، تاکنون از مجموع 2200 کیلومتر راههای اصلی و فرعی و روستایی حوزه این شهرستان، مقدار 1146 کیلومتر از راههای این شهرستان با همت و تلاش دولتهای مختلف آسفالت گردیده است.


بعد از انقلاب 

تا سال 92، به طور میانگین سالانه مقدار تقریبی 27 کیلومتر از راههای این شهرستان زیرسازی و آسفالت گردیده است.
در دولت یازدهم و دوازدهم این میانگین رشد چشم گیری داشته و به 42کیلومتر در سال رسیده است.

درصد برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان از راه آسفالته:

قبل از انقلاب : صفر
دولت های مختلف بعد از انقلاب تا سال 92 :    84%
دولت یازدهم و دوازدهم :  93% 


نسبت راههای آسفالته روستایی به کل راههای روستایی شهرستان:


قبل از انقلاب : صفر
دولت های مختلف بعد از انقلاب تا سال 92 :    37%
دولت یازدهم و دوازدهم :  52%


مقایسه راههای شهرستان سربیشه به تفکیک تا قبل از سال 92 و دولت یازدهم و دوازدهم:


بزرگراه اصلیتا سال 92 : 10 کیلومتر در دولت یازدهم و دوازدهم رسیده به: 26 کیلومتر
 راه اصلی و فرعی آسفالته تا سال 92: 352 کیلومتر     در دولت یازدهم و دوازدهم: 376 کیلومتر
راه دسترسی تا سال 92 : 131 کیلومتر                      در دولت یازدهم و دوازدهم: 157 کیلومتر
راه روستایی آسفالته تا سال 92: 574 کیلومتر        در دولت یازدهم و دوازدهم: 744 کیلومتر
راه روستایی شوسه تا سال 92: 173 کیلومتر             در دولت یازدهم و دوازدهم: 201 کیلومتر
روکش آسفالت و سیلکت راه تا سال92: 100 کیلومتر         در دولت یازدهم و دوازدهم: 451 کیلومتر
تعداد راهدارخانه تا قبل از انقلاب :صفر     تا سال 92 :یک عدد      در دولت فعلی : 3عدد
ساختمان پلیس راه قبل از انقلاب: صفر     تا سال 92: صفر        در دولت یازدهم و دوازدهم: احداث یک ساختمان جهت پلیس راه سربیشه 


*علاوه بر احداث و ساخت و روکش راهها، عملیات شیب شیروانی ، نصب علائم و تجهیزات، روشنایی راه، نصب پل عابر پیاده، حذف نقاط حادثه خیز، ایمن سازی تقاطع های هم سطح و تسطیح راههای خاکی روستایی که حداقل 3 مرتبه در سال انجام شده،


راهسازی:
از مجموع تعداد 128 روستای بالای 20 خانوار شهرستان ، تعداد 112 روستا از جاده آسفالته مناسب برخوردار می باشد.  تعداد 16 روستا  جاده خاکی دارند که از این 16 روستا، آسفالت راه 7 روستا با اعتبار 13 میلیارد تومان در دست اجرا است. و راه 9 روستای باقی مانده تا پایان سال 98 در این دولت آسفالت خواهد گردید .


محور درح به ماهیرود ( پایانه مرزی ماهیرود)


پايانه مرزي ماهيرود (ميل 78) در حوزه جغرافيايي شهرستان سربيشه و در فاصله 200 كيلومتري مركز استان خراسان جنوبي در مرز مشترك جمهوري اسلامي ايران با كشور افغانستان واقع شده و به عنوان مهمترين، ايمن ترين، اقتصادي ترين و کوتاه ترین مسير ترانزيتي محور شرق از آبهاي گرم خليج فارس به كشورافغانستان در مقايسه با دو گذر رسمي ديگر ميان دو كشور (پايانه مرزي دوغارون در استان خراسان رضوي و پايانه مرزي ميلك در استان سيستان و بلوچستان) مي باشد.
سالن تجاری پایانه مرزی ماهیرود به مساحت 7650 متر مربع در زمینی به وسعت 20 هکتار ساخته شده است.دارای پارکینگی به متراژ192هزار متر مربع می باشد. ساخت پایانه مرزی ماهیرود مبلغ 23.5 میلیارد تومان هزینه در سال 1395 در پی داشته است.   تردد دستگاهها از پایانه مرزی ماهیرود در روز : 470 دستگاه که 120 دستگاه کامیون حمل مواد سوختی و 350 دستگاه حمل کالا می باشد که مقدار تقریبی 11.280 تن کالا و مواد سوختی روزانه از این مرز به کشور افغانستان صادر میگردد و ماهانه تعداد 26 دستگاه ترانزیت از این پایانه عبور می کنند. باتوجه به عبور این تعداد دستگاه از محورهای این شهرستان، فرصت های شغلی مناسبی چه به صورت مستقیم و چه غیر مستقیم ایجاد شده است.
از مجموع 25 مجتمع خدمات رفاهی استان، تعداد 6 مجتمع در حوزه استحفاظی سربیشه است که 3 مجتمع در محور سربیشه – ماهیرود واقع شده است و 2 مجتمع درحال احداث می باشد.
باتوجه به موارد گفته شده و اهمیت محور ترانزیتی سربیشه – ماهیرود از مسئولین و دست اندرکاران استان و کشور تقاضا داریم تا جهت بهسازی و دوبانده کردن این محور، توجه بیشتری کرده و اعتبارات بیشتری جهت بهبود این محور تخصیص داده شود.
سیاست ها و اهداف :
پروژه بهسازی و دوبانده سازی محور درح-ماهیرود مقدار8 میلیارد و 300 میلیون اعتبار داشته است که 9کیلومتر از این محور جهت بهسازی، آماده سازی و اجرای باند دوم از کیلومتر 12 تا کیلومتر 20محور درح – ماهیرود در دست اجرا می باشد. که باتوجه به اهمیت موضوع و شاخص بودن این محور نیازمند دو بانده شدن است  و درصورت مساعدت مسئولین مربوطه، نماینده محترم شهرستان در مجلس و تامین اعتبار لازم ، انشاءا...  مابقی محور مذکور دوبانده خواهد شد.
همانطور که گفتیم تعداد 9 روستای بالای 20 خانوار که جاده خاکی دارند، تا پایان سال 98 از جاده آسفالته مناسب برخوردار خواهند شد و جشن پایان برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار شهرستان برگزار  خواهد شد.
جهت حفظ راههای آسفالته شهرستان که از سرمایه های ملی و شریان های حیاتی محسوب می شوند،سالانه مقدار 60 کیلومتر ازاین راهها به روکش موضعی می گردد:
همکاران اداره راه و شهرسازی طی قراردادی جهت دوبانده سازی حدفاصل کارخانه گلدونه تا چاه آخوند شفیع(کیلومتر 20 محور سربیشه – نهبندان) با اعتبار بیش از 45میلیارد تومان به مدت 3سال منعقد نموده اند.
که عملیات باند دوم حدفاصل گردنه پدران تا کارخانه اکسید منیزیوم سربیشه آغاز گردیده و 10% پیشرفت فیزیکی داشته است


افتخار به گذشته – امید به آینده در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران



























مشخصات:
نظرات: *