پریدن از روی نوار فرمان ها
پیوند به محتوای اصلی
 

 سیمای راهداری و حمل و نقل جاده ای استان

 





معرفی استان :

استان خراسان جنوبی، با مصوبه مجلس شورای اسلامی و پس از تقسیم استان خراسان به سه استان، در سال ۱۳۸۲ ایجاد شد.

مساحت این استان ۱۵۱٬۱۹۳ کیلومتر مربع است که از این نظر سومین استان ایران است. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، جمعیت آن برابر با ۷۶۸٬۸۹۸ نفر می‌باشد و از این نظر  ۲۸ اُمین استان کشور است.

پیشینه :

تشکیلاستان خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند از سال ۱۳۴۲ مطرح بوده است و در سال ۱۳۸۳ و پس از سال‌ها کشمکش سیاسي اين استان تأسيس شد . مرکز استان جديد شهر بيرجند تعيين گرديد که در زمان تأسيس اين استان شامل سه شهرستان بيرجند، نهبندان و سربيشه بود .

در سال ۱۳۸۳ و پس از تقسیم خراسان مباحثی در مورد الحاق قاین به خراسان جنوبی مطرح گردید و در نهايت در اواخر همان سال شهرستان قاين به استان خراسان جنوبي الحاق گرديد.

در مرحله اول تقسیم خراسان و شکل گیری استان خراسان جنوبی، تنها بخش سرایان شهرستان فردوس با پذيرش اين امر که با پيوستن به خراسان جنوبي از بخش به شهرستان ارتقاء مي‌يابد حاضر به جدايي از فردوس و خراسان رضوي شد و مدتي را به عنوان يکي از بخش‌هاي شهرستان بيرجند در خراسان جنوبي به سر برد تا اينکه در سال ۱۳۸۴ اولين ارتقاء در خراسان جنوبي با ارتقاي بخش سرايان به شهرستان صورت گرفت. در همين سال با ارتقاي بخش درميان به مرکزيت شهر اسديه (اسدآبادسابق) دومين شهرستان جديد استان خراسان جنوبي به وجود آمد.

ادامه تلاش‌ها برای الحاق فردوس در سال ۱۳۸۶ به نتیجه رسید و این شهرستان هم ، به خراسان جنوبی ملحق شد.

در سال ۱۳۸۷ بخش بشرویه شهرستان فردوس هم در قبول الحاق به خراسان جنوبی توانست ارتقاء پیدا کند و هشتمین شهرستان استان تأسیس شد.

در سال ۱۳۹۱ و در روزهای پایانی این سال طبس به خراسان جنوبی پيوست . همچنين فرمانداري اين شهر نيز به فرمانداري ويژه و معاونت استانداري ارتقاء يافت .

در اردیبهشت ۱۳۹۱ نهمین و دهمین شهرستان‌ها تأسیس گشتند . بخش زیر کوه قاين همراه با بخش زهان قاين و تبديل دهستان شاسکوه به بخش به شهرستان زير کوه ارتقاء يافت .

حاجي‌آباد زيرکوه پس از حاجي‌آباد هرمزگان و حاجي‌آباد فارس (زرين دشت) سومين حاجي‌آباد کشور بودكه به خود فرماندار دید . بخش خوسف بيرجند هم پس از تبديل دهستان جلگه ماژان به بخش به شهرستان ارتقاء يافت و و با دو بخش مركزي و جلگه ماژان به جمع شهرستان‌هاي كشور پيوست.

پیشینه فعالیت اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خراسان جنوبی:

خراسان بزرگ (تربت حیدریه)

راه و ترابری جنوب خراسان (بیرجند)

راه و ترابری خراسان جنوبی

راه و شهرسازی خراسان جنوبی

راهداری و حمل و نقل جاده ای حمل و نقل و پایانه ها خراسان جنوبی 

        

سال 64 اداره کل راه و ترابری جنوب خراسان

سال 83 اداره کل راه و ترابری خراسان جنوبی

سال 91اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی

سال 95 ادغام معاونت راهداری اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اداره کل حمل و نقل و پایانه های خراسان جنوبی و تشکیل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی

 

 

راه شریانی

(کیلومتر)

راه آسفالته (کیلومتر)

راه روستایی (کیلومتر)

راه  فرعی (کیلومتر)

راه  اصلی (کیلومتر)

بزرگراه (کیلومتر)

وسعت

(کیلومتر مربع)

جمعیت

(نفر)

2566

11354

11373

4008

1195

528

151193

768898

 

 

 

 

تناژ/نفرمسافر

تعداد ناوگان

تعداد راننده

تعداد شرکت

حمل و نقل

2224410تن

4724

8740

63

حمل و نقل کالا

747001نفر

577

1652

42

حمل و نقل مسافر

269704صادرات

1974ترانزیت

15254مسافر

-

-

1 شرکت

15 نمایندگی

حمل و نقل بین المللی

 

 



43% صادرات نفتی کل کشور

1606 کیلومتر راه ترانزیتی

15 کریدور ترانزیتی


افزایش صادرات نفتی به 633000 تن در سال 96


افزایش قابل توجه جذب درآمدهای مالی ناشی از عوارض متقابل و تفاوت سوخت


افزایش ورود ناوگان افغانی برای حمل کالاهای صادراتی افغانی تنها و مهمترین مرز رسمی و فعال استان

در مسیر کریدور شمال جنوب جهانی قرار دارد


3/9% از کل سهم کشوری در امر صادرات (نفتی + غیرنفتی) را داراست

 

 

 

وضعیت  مجتمع های خدماتی رفاهی استان

26

تعداد مجتمع خدماتي- رفاهي در حال بهره برداري

16

تعداد مساجد بین راهی در حال بهره برداری

28

تعداد راهدارخانه ها و نمازخانه ها

16

تعداد سکوهای نماز

10

تعداد مجتمع خدماتي- رفاهيدارای موافقت اصولی

 

 

 

روابط عمومی

اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی